Sunday 17 April 2011

Dari Kubur Hingga Dihimpun

Bismillahirrahmanirrahim....

Assalamualaikum W.B.T.Alhamdulillah...alhamdulillah kerana masih diberi nafas oleh Allah hari ini, untuk kite menjalankan aktiviti harian kita di samping memperbaiki diri ke arah kebaikan...memperbanyakkan amalan kebaikan untuk bekalan di akhirat kelak...di sini ana ingin berkongsi pengetahuan tentang ilmu agama yang mana ana kutip sedikit sebanyak dari apa yang ana baca dan dari apa yang ana pelajari.Seperti yang kita semua sedia maklum,hidupnya kita,matinya kita adalah datangnya dari satu pencipta..dan kita hidup berlandaskan apa yng telah diajarkan kepada kita.Hidup tidak akan teratur jika tiada peraturan,begitulah islam.Islam datang ketika zaman jahiliah,dimana orang-orang jahiliah membenci kaum wanita dan tidak menyukainya,berlakunya penindasan,amalan riba dan yang paling menyedihkan kita anak-anak perempuan ditanam hidup2 kerana dikatakan mereka  ini membawa malang...( nauzubillah.... ) ermm..cube kita perhatikan pada zaman kita sekarang dan zaman jahiliah dahulu...tentu sahabat2 fikir tak ader bnyak bezanya kan..?? kita di akhir zaman sahabat2.. dunia dah semakin uzur untuk menampung umat manusia + makhluk2 Allah yang lain.. mungkin esok atau lusa..tiba2 shj Allah menghendakkan kiamat berlaku..aper yang kita akan lakukan?? lari?? mahu lari kemana?? tiada tempat berlindung sahabat2... hanya Allah Yang Maha Melindungi... dan cube bayangkan apakah sempat kita bertaubat ketika itu?? kalaupun sempat apakah Allah terima taubat kita ketika itu?? renung2kanlah sahabat2ku sekalian.. selagi kita masih bernafas,selagi kudrat kita masih kuat...selagi kita tak sakit dan selagi kita masih mempunyai masa... muhasabahlah diri.Allah Maha Pengampun lagi Maha mengasihani...Ermm,disini ada sedikit ilmu yang ingin ana sampaikan kepada sahabat2 yang sudi membaca blog ana ini..

  Rasulullah SAW bersabda : 
"Bagaimana aku merasa nikmat jika tanduk sangka kala itu telah berada di mulut israfil.Dia mengerutkan keningnya dan menutup telinga,menanti perintah,lalu dia meniup."

  Baginda bersabda lagi : 
"Manakala sekali dia meniup sangkakala itu,matilah seluruh makhluk langit dan bumi,kecuali yang dikehendaki Allah. Iaitu Jibril,Mikail,Israfil dan Izrail. Kemudian Allah memerintahkan Izrail agar mencabut nyawa Jibril,kemudian nyawa Mikail,nyawa Israfil dan akhirnya nyawa Izrail sendiri. Setelah tiupan pertama itu,semua mati dan di alam barzakh selama 40 tahun. Kemudian,Allah menghidupkan Israfil kembali. Dia diperintahkan meniup tiupan kedua."

inilah yang dimaksudkan firman Allah SWT : 
            "....Kemudian ditiup sekali lagi, lalu mereka berdiri (bangkitlah dari dalam kuburnya) sambil menanti (hukuman Allah)."

Dan Rasulullah SAW bersabda :
            "Ketika dibangkitkan,datangah Israfil kembali membenarkan tanduk sangka kala kemulutnya.Sebelah kakinya melangkah ke depan dan sebelah lagi ke kiri,menantikan  perintah meniup.Takutlah akan tiupan itu, Fikirkanlah wahai manusia,betapa kehinaan dan kepedihannya ketika dibangkitkan,kerana takut akan tiupan itu,serta menantikan keputusan apa yang akan mereka terima itu,bahagia atau celaka dan kau adalah antara mereka, juga akan merasa sedih dan bingung sebagaimana kesedihan serta kebingungan mereka.Bahkan jika di dunia kau suka berbuat dosa atau kaya namun bakhil,maka raja-raja dunia di hari itu adalah orang yang paling hina,kakinya melngkh longlai dan ketika itu pula berdepan dengan binatang liar dimana gunung akan hancur dan tidak boleh menghindar dari itu semua."

Demikianlah firman Allah :
              "Dan apabila binatang-binatang liar telah dihimpunkan."
                                                                                        (Q.S. At Takwir :5)

Kemudian mereka berjumpa pula dengan syaitan-syaitan dan orang-orang murtad dalam ketakutan kerana haibah Allah dan membenarkan firman-Nya :
              "Demi Tuhanmu,sesungguhnya Kami akan menghimpunkan mereka bersama-sama syaitan,kemudian kami hadirkan mereka di keliling Neraka dengan berlutut."
                                                                                        (Q.S. Maryam : 68)

Cuba bayangkan,bagaimana keadaanmu dan keadaan hatimu ketika itu? Cuba renungkan apabila telah dibangkitkan mereka dibawa ke tempat perhimpunan dengan gondol dan telanjang. Tempat perhimpunan itu adalah bumi yang putih datar dan tidak ada jurang atau bukit tempat manusia bersembunyi. Maha Suci Zat yang mengumpulkan semua manusia dengan barisan yang berbeza dari segala penjuru bumi. Tentu saja ketika itu hati berdebar ketakutan dan mata bermuram sahaja.

Alah S.W.T berfirman :
            "Pada hari (kiamat) ditukar bumi dengan bumi yang lain,begitupun langit..."
                                                                                        ( Q.S. Ibrahim : 48)

Ibnu Abas mengatakan,di situ segala pohon,gunung dan apa saja yang ada di situ dan ditambahkan bumi yang putih bagai emas. Tidak ada darah di situ dan tidak pernah pula kesalahan dilakukan di situ.Adapun langitnya,tidak ada matahari,bulan dan bintang.Renungkanlah wahai manusia,betapa kedahsyatan hari itu.Sungguh jika manusia telah berkumpul,bintng-bintang di langit berguguran,matahari dan bulan terbenam,dan bumi gelap kehilangan lampunya.Di saat demikian langit berputar di tas kepala mereka dan pecah dengan dasyatnya selama 500 tahun.Wahai betapa mengerikan suara pecahnya langit itu di telingamu,kemudian langit mencair dn mengalir bagai bubur baja cambur kuningan,lalu seperti kuah dan akhirnya jadi nanah dan gunung-gunung bagai bulu yang digubar (diputar) dan manusia bgaikan kupu-kupu bertebaran.

Rasulullah SAW bersabda : 
            "Manusia dibangkitkan telanjang tidak bersunat dan tenggelam dalam air keringat sampai ke telinganya."

Berkata Saudah,isteri Nabi SAW, "Aku bertanya : Apakah sebahagian kita melihat akan kemaluan masing-masing yang lain?? "Rasulullah menjawab,"Manusia sibuk akan hal masing-masing."

"Bagi tiap-tiap orang di antara mereka pda hari itu,ada urusan yang mencukupinya."
                                                                                                           (Q.S. Abasa : 37)

Begitulah sahabat2 ana sekalian,betapa dasyatnya kiamat itu dan betapa besarnya kuasa Allah SWT mengatur dan mencipta segala2nya....kita semua akan menghadapinya. cume bila dan dimana kita ketika itu kita xthu..aper yg pasti kiamat sedang menghampiri dan apa yang perlu kita buat adalah ubah diri kita,perbanyakkan amalan untuk bekalan di hari perhimpunan nanti.Pesan ana buat sahabat2 ana dan diri ana sendiri,perbaikilah diri...ke arah keredhaan Allah SWT.InsyaALLAH... syurga tempat kita kelak,syafaat dari Rasulullah milik kita....ameen..ameen..ameen ya Rabb!!...


No comments:

Post a Comment